Oświetlenie biura a przepisy BHP

Spread the love

Efektywność pracownika biurowego to coś nad czym zastanawia się każdy szef. Podwyższanie jej leży w interesie każdej firmy, która tworzy tego typu stanowiska, choć dróg do celu jest tu bardzo wiele, a całkiem sporo z nich kończy się ślepym zaułkiem. Niektórzy starają się motywować do cięższej pracy poprzez premie i atrakcyjnie płatne nadgodziny inni zastanawiają się nad warunkami w jakich przychodzi zatrudnionym osobom pracować.

Ci pierwsi odniosą sukces lub nie – zależnie od pracowników, którzy zostali u nich zatrudnieni. W drugim przypadku efektywność ma o wiele większe szanse na wzrost, gdyż bodźce działają bardziej naturalnie wspomagając nie tylko motywację, ale przede wszystkim samopoczucie, komfort i biologiczną gotowość do podtrzymania skupienia na zadaniu. Jednym z takich detali jest oświetlenie, tylko co na to przepisy BHP?

Warunki pracy, a przepisy BHP

Instytucje stworzone, aby dbać o prawa pracownika i uczciwe warunki zatrudnienia powołały do życia coś takiego, jak ogólnie obowiązujące przepisy BHP. W skład tychże reguł wchodzą również zapisy dotyczące właściwego światła, które pracodawca jest zobligowany zapewnić zatrudnionej osobie, aby mogła ona poprawnie i jak najbardziej wydajnie wykonywać swoje obowiązki. Głównie chodzi tu o ochronę zdrowia pracownika, którego wzrok narażony jest w tym wypadku na dość uciążliwe bodźce, szybsze zmęczenie, spadek ostrości widzenia oraz nawet trwałe uszkodzenie. Podaje się, że około 25 % wypadków w miejscach pracy powstaje z winy złego oświetlenia (i to nie tylko w biurach, ale i w innych gałęziach przemysłu).

Normy dla pracownika biurowego

Jako, że odpowiednie regulacje były na tym polu najbardziej potrzebne, przepisy BHP jasno określiły wszystkie parametry oświetlenia dla różnych typów miejsc pracy. Dla przykładu, biorąc pod uwagę pracownika biurowego są to następujące zasady:
– natężenie światła większe lub równe 500 luksów,
– źródło emitujące światło rozproszone,
– światło, które nie wywołuje cieni i kontrastów
– stosunek natężenia oświetlenia pomiędzy różnymi pomieszczeniami nie może przekraczać 5:1,
– odpowiedni zakres oświetlenia ogólnego dla każdego pracownika (braki uzupełniać oświetleniem punktowym).

Czy biuro z oknem coś zmienia?

Według przepisów BHP fakt, iż w pomieszczeniu znajduje się okno nie wpływa na zmianę powyższych przepisów, gdyż są one uogólnione do każdej pory roku. Z kolei fakt, że mamy w pomieszczeniu okno nie pomoże nam zbytnio np. w zimie, więc nie ma sensu dywersyfikować tych reguł. Mając jednak naturalne źródło światła można wypracować sobie elastycznie właściwe proporcje pomiędzy nim a tym sztucznym płynącym z żarówek LED, świetlówek itd. Wszystko to po to, aby oczy wolniej się męczyły i aby po latach skutki pracy przed komputerem były mniej uciążliwe. Dodatkowymi zaletami poza dłuższym zachowaniem ostrości widzenia, są tu mniejsze zmęczenie, wzrost efektywności oraz zauważalne podniesienie poziomu koncentracji i komfortu.

Za cenne informacje dziękujemy portalowi LenaLighting.pl .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*