Samochody kilkunastoletnie i starsze, z których kierowcy nie mają już wielkiego pożytku, z reguły trafiają w ręce innych osób. Ci nadal je użytkują, ale w końcu dla każdego auta przychodzi jego kres. Co wówczas? Najlepszym możliwym rozwiązaniem jest ich demontaż. Samochodów nie można jednak rozbierać osobiście, co jest zagrożone sankcjami prawnymi.
Demontaż aut w szarej strefie
Sprzedaż samochodów niezależnie od ich stanu to proces jasny i mało skomplikowany. Jeżeli samochód jest w niezłym stanie technicznym lub przynajmniej takim, który pozwala na jego dalszą eksploatację, można go odsprzedać innej osobie. Znacznie trudniej o to przy samochodach starszych, które są już mocno wysłużone, ale też autach rozbitych, kiedy ich naprawa przewyższa wartość pojazdu. Wówczas trudno znaleźć na nich kupca. Samochód taki można jednak zezłomować, np. w Warszawie takie usługi świadczą skupy https://autozlomowaniewarszawa.pl/autozlomowanie-warszawa-mokotow/ (Mokotów) i https://autozlomowaniewarszawa.pl/autozlomowanie-warszawa-bialoleka/ (Białołęka). Są jednak ci, którzy decydują się na demontaż aut w szarej strefie.
Takie punkty demontażu prowadzone są przez osoby, które auta rozbierają niezgodnie z prawem, nie spełniając określonych w prawie wymogów. Nie prowadzą żadnej dokumentacji, a rozbierane samochody zagrażają środowisku. Oleje z takich aut zanieczyszczają glebę, a spalone opony i inne elementy zanieczyszczają atmosferę. To ważne, ponieważ następnie metale ciężkie przedostają się do pożywienia. Co gorsza, samochód oddany do nielegalnego punktu może posłużyć do kradzieży lub innego przestępstwa.
Nielegalnym procederem jest też rozbiórka osobista i sprzedaż auta na części. Kierowca nie ma wówczas możliwości wyrejestrowania auta, a tylko w ten sposób będzie zwolniony z opłaty jego OC. W innym wypadku narażony jest na wysokie kary, bo brak ciągłości w polisie OC dla samochodu osobowego dłużej niż przez 14 dni, to mandat w wysokości 4500 zł. Sporo, prawda? To nie koniec złych wiadomości. Jako że samodzielny demontaż jest nielegalny i nie da się zagwarantować, że niebezpieczne substancje nie trafią do środowiska, na taką osobę nałożona może zostać kara w wysokości 300 tys. zł.
Demontaż niesprawnych pojazdów w SDP?
Demontaż możliwy jest więc tylko w Stacji Demontażu Pojazdów, która prowadzi legalny biznes, np. https://autozlomowaniewarszawa.pl/autozlomowanie-grodzisk-mazowiecki/. Część podzespołów samochodu jest wówczas odprzedawana na rynku wtórnym, reszta natomiast utylizowana zgodnie z wymogami prawa i ochrony środowiska. Właściciel samochodu za dostarczenie go do kasacji otrzymuje od skupu kilkaset złotych. Ważne, aby ważył on co najmniej 90% jego masy z dowodu rejestracyjnego. W innym wypadku za każdy brakujący kilogram stacja demontażu może naliczyć opłatę.
Co kluczowe, oddanie auta do stacji demontażu i jego kasacja, to jednocześnie otrzymanie zaświadczenia o zezłomowaniu. Jest ono niezbędne do wyrejestrowania auta w Wydziale Komunikacji.