Przykłady buzz marketing według WMH AGENCY

[REKLAMA]

Ludzie uwielbiają ze sobą rozmawiać, wymieniać informacje i opowiadać o produktach lub usługach, z których ostatnio skorzystali. Przez większość czasu istnienia społeczności proces ten odbywałsię to na żywo, w codziennych rozmowach, przede wszystkim między rodziną czy przyjaciółmi. Rozwój internetu i technologii sprawił, że tego typu dyskusje przenoszą się do sieci i tam zyskują na popularności. Pojawiają się specjalne serwisy opiniotwórcze czy grupy dyskusyjne koncentrujące się na konkretnych rodzajach produktów. Nie powinna zaskakiwać więc coraz większa popularność marketingu szeptanego. Czym dokładnie jest i jakie są jego najpopularniejsze formy? Dowiedz się koniecznie!

Marketing szeptany w teorii

Jeśli skoncentrować się na definicji marketingu szeptanego to są to działania polegające na wywołaniu rozgłosu wokół danego produktu lub marki. Mają za zadanie wywołać naturalne dyskusje wśród użytkowników i zachęcić ich do dzielenia się swoimi doświadczeniami. Marketing szeptany ma więc za zadanie sprawić, że wokół marki zrobi się „szum”. Natomiast technik wywoływania owego szumu jest naprawdę wiele. Najważniejszą kwestią jest to, by przekaz wywoływał emocje, dopiero wtedy będzie naprawdę skuteczny i spełni swoją funkcję. Albowiem nakłonienie konsumentów do rozmowy musi być niewymuszone i nienachalne. Nikt nie powinien zorientować się, że są to działania płatne. Odbiorcy, dołączając się do dyskusji, mają mieć wrażenie, że rozmawiają z prawdziwym użytkownikiem.

Najpopularniejsze przykłady buzz marketingu

Marketing szeptany mimo że najczęściej kojarzony jest z publikowaniem treści w różnych kanałach komunikacji, to tak naprawdę ma wiele obliczy. Rozwój Internetu, a co za tym idzie, rozwój działań marketingowych sprawił, że przedsiębiorcy szukają coraz nowszych sposobów na wzbudzenie zainteresowania wśród konsumentów. Do najbardziej znanych przykładów marketingu szeptanego można zaliczyć:

Community marketing – Promowanie marki wśród mocno wyspecjalizowanych grup odbiorców. Koncentruje się na potrzebach aktualnych i przyszłych klientów. Jest to również forma, która pozwala na uzyskanie feedbacku wprost od użytkowników. Community marketing buduje grono stałych i lojalnych klientów, którzy stają się ambasadorami marki i polecają ją wśród swoich bliskich i nie tylko.

Cause marketing – działania, które mają na celu promowanie produktów i samej marki poprzez wspieranie ważnych inicjatyw społecznych i akcji charytatywnych. W ten sposób przedsiębiorstwo zyskuje aprobatę społeczeństwa i buduje autorytet marki. Bardzo często firmy decydują się na prowadzenie akcji pro ekologicznych lub wspieranie zbiórek na osoby potrzebujące.

Product seeding – To nic innego jak dostarczanie próbek produktów do osób cieszących się dużym autorytetem i sporym gronem odbiorców. Są to najczęściej influencerzy, blogerzy lub celebryci, którzy w zamian za darmowe produkty wspominają o nich swoim obserwującym i zachęcają ich do skorzystania z oferty danej marki. Często takie współprace między firmami a twórcami odbywają się na zasadzie barteru lub są dodatkowo płatne.

Trendsetting – Jest to forma marketingu szeptanego ściśle związana ze wspomnianym już wyżej product seedingiem. Skupia się na współpracy z wpływowymi i znanymi osobami, których zadaniem jest wykreowanie mody na korzystanie z danych produktów lub usług. Bardzo często twórcy internetowi cieszą się ogromnym autorytetem wśród swoich fanów, którzy ufają im również pod względem decyzji zakupowych.

Evangelist marketing – ma za zadanie stworzyć u konsumentów bardzo silną i emocjonalną więź z marką. Dzięki takiemu przywiązaniu zadowoleni klienci stają się lojalni i polecają produkty kolejnym osobom i regularnie ponawiają zakupy.

Marketing wirusowy – Słowo viral w obecnych czasach już nikogo nie dziwi. Praktycznie każdy użytkownik internetu się z nim spotkał i wie, jak szybko wciągające treści potrafią się rozprzestrzeniać po sieci. Umiejętne wykorzystanie virali w marketingu może przynieść marce niesamowity rozgłos i setki lub nawet tysiące nowych klientów, a to wszystko przy niezwykle niskich kosztach!

Casual marketing – Są to działania drugoplanowe, wspierające główne kampanie marketingowe. Ta forma ma za zadanie wspierać i niejako z ukrycia, w dyskretny sposób wzmacniać odbiór i efekty pierwszoplanowej kampanii.

Przede wszystkim jakość content marketingu

Wiele osób dopiero zaczynających swoją przygodę z marketingiem szeptanym wpada w pułapkę i zamiast skoncentrować się na jakości działań, to na pierwszy plan wystawia ich ilość. Jednak nie tędy droga. Działania buzz marketingowe, by były skuteczne, muszą być odpowiednio przemyślane i przygotowane. Jak każda kampania promocyjna powinny być również na bieżąco kontrolowane i analizowane, tak by ewentualne błędy mogły zostać skorygowane, jak najszybciej. Co więcej, należy mieć na uwadze, że tylko systematycznie prowadzone działania dadzą efekty. Buzz marketing jest jedną z tych form promocji, która przynosi rezultaty w długoterminowym rozrachunku. Dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość. Niewątpliwie ogromną zaletą jest jednak relatywnie niski koszt prowadzenia działań oraz fakt, że przynoszą one korzyści jeszcze bardzo długi czas po zakończeniu kampanii. W końcu opublikowane w sieci treści nie znikają, a działają na rzecz marki często i wiele lat. Najlepszym rozwiązaniem będzie oczywiście prowadzenie zróżnicowanych działań marketingowych, które przyczynią się do zwiększenia rozpoznawalności firmy i jej produktów.

Autor: Piotr Sulewski, biegły sądowy w dziedzinie marketingu przy Sądzie Okręgowym w Warszawie; Prezes Zarządu WMH sp. z o.o. sp.k

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *