W jakich sytuacjach trening może być szkodliwy?

Aktywność fizyczna powinna być nieodłącznym elementem życia każdego człowieka, który dba o zdrowie. Warto wiedzieć, kiedy lepiej odpuścić trening, ponieważ w niektórych sytuacjach może wyrządzić więcej szkody, niż pożytku. Trzeba być czujnym, słuchać swojego organizmu i nie ćwiczyć za wszelką cenę.

Kiedy trening staje się szkodliwy dla zdrowia?

Przede wszystkim wtedy, gdy intensywność treningu jest niedostosowana do możliwości ćwiczącego, może dojść do negatywnych skutków. Gdy pojawiają się objawy takie jak: senność, bóle mięśniowe, stawowe, apatia, niechęć do ćwiczeń, spadek odporności, osłabienie organizmu może to oznaczać, że treningi są zbyt intensywne. Każdy powinien słuchać swojego organizmu i umieć wyznaczyć granice, po których przekroczeniu może okazać się, że dojdzie do kontuzji, bądź nadmiernego zmęczenia i osłabienia. Dlatego trening, po którym występuje bardzo złe samopoczucie, bóle mięśni jest szkodliwy dla zdrowia. W takich sytuacjach najlepiej poradzić sobie z bólem mięśni, używając środków przeciwbólowych w żelu np. Ibuprom sport, Ibum, Voltaren, które działają szybko i skutecznie. Prawidłowo wykonany trening wyzwala w organizmie endorfiny, dodaje energii do działania, a ból mięśni powinien być niezbyt nasilony, powodujący uczucie satysfakcji z wykonanego treningu.

Jak uniknąć negatywnych skutków ćwiczeń?

Bardzo ważne jest, aby nie ćwiczyć podczas choroby np. przeziębienia, czy innych dolegliwości, które powodują osłabienie organizmu. Podczas choroby organizm potrzebuje energii do walki z bakteriami lub wirusami, a trening wymaga dużego wysiłku. Nadmierny wysiłek fizyczny podczas infekcji może przedłużyć czas trwania choroby lub doprowadzić do cięższych powikłań np. uszkodzenia serca.

Aby uniknąć negatywnych skutków ćwiczeń, warto rozpocząć ćwiczenia pod okiem trenera personalnego lub fizjoterapeuty. Trener przeprowadzi wywiad oraz oceni możliwości każdego ćwiczącego indywidualnie po to, by jak najlepiej dopasować rodzaj i intensywność treningu. Poza tym bardzo ważne jest uwzględnienie wszystkich chorób, na które leczy się trenujący oraz ustalenie właściwego tętna treningowego. Gdy zaczynamy ćwiczyć sami np. biegać, czy jeździć na rowerze intensywność będzie dobra wtedy, gdy jesteśmy w stanie swobodnie rozmawiać z drugą osobą. Warto wiedzieć, że organizm adaptuje się do wysiłku, dlatego trzeba zwiększać dystanse w bieganiu bądź obciążenia treningowe po to, by osiągać lepsze rezultaty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *